Tuesday, September 25, 2007

Politická situace za jejího života

Žila v době, kdy vládl papež Inocenc III. a kdy měla církev vůbec největší moc ve svých dějinách - pravomoc volit císaře, a nutno říci, že toho hojně využívala. Koruna v podstatě putovala „z hlavy na hlavu“. Objevuje se i náboženský génius František z Assisi.3) Gotická vlna přetváří nejen stavební sloh, ale i životní styl obyvatel. Od poloviny 11. století přetrvává boj mezi papežskou a císařskou mocí. Není to však boj pouze politický, ale jedná se i o duchovní přetváření Evropy. Vytváří se typ křižáckého bojovníka, který je schopen a ochoten kvůli náboženskému zájmu podrobit vše církvi a „položit na oltář křesťanství svůj život“. Pro Anežku je velmi příznivá změna postavení ženy ve společnosti, kdy se zvyšuje úcta k ženám, protože „kult mravní vítězí nad kultem hrubé síly“. Měšťanský živel posiluje tendence rytířství a kultura se rozvíjí v obrazech madon4). Clunyjské hnutí (přicházející z Francie) u nás nachází pochopení u svatého Vojtěcha. Avšak úplná transformace z hrubé síly na rytířství u nás nastává až ve 13. století. Přemyslovci, jako rod vysoce nadaný ve věcech politických, těmto reformám otevírají brány.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home