Monday, April 07, 2008

Pololidová literatura

Pololidová literatura
přechod mezi oficiální literaturou a lidovou slovesností
literatura o lidu, ale z pozic ne lidových ani panských, ale měšťanských; znalost lidového prostředí
Václav František Kocmánek (* 1607 Čáslav, † 1679 Praha)
učitel
č. dramatik, básník a prozaik
Jeho otec, vysloužilý voják z tureckých válek, měl v Čáslavi dům.
V Čáslavi chodil K. do školy, pokračoval Praze, od roku 1621 v Uherském Brodě
V Praze konvertoval ke katolicismu (nebyl sám, stejný nápad měla v té době u nás řada dalších lidí - jinak by rychle následovala ztráta postavení)
„A jest pravda, že jsme bratři, nechť na nás, kdo jak chce, patří, taky rovně řemesníci, ba také i nákladníci. Já dávno navařil piva (a ještě mi ho škopek zbývá) z votrubů znamenitého a velice lahodnýho; šenkuji je už pořád rok, ač bych je moh? vydati v skok, kdyby je kdo chtěl i pítia u mě za hosti býti. Než, každý, jak ho koštuje, hned se šklebíc na mě plije, a radši aby ho nepil, mnohý mi groš na zem hodil, jde pryč, kam ho voči nesou -aby je kat vzal i s chasou!“
Jeho literární dílo se vyznačuje pestrou žánrovou skladbou a obsahovou rozmanitostí
 nábožné divadelní hry Actus pobožný o narození Syna božího, Pána naše Ježíše Krista (tiskem 1894).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home